Vietnam (2010)

Wikipedia Vietnam

woensdag 9 december 2009

Gisteren een hotel in Ha Noi geboekt. We komen om 23:30 uur aan en hebben dan geen zin om naar een hotel te zoeken. We worden opgehaald door iemand van het hotel. Lekker luxe. Hotel is in de oude stad.

woensdag 18 november 2009

Vietnam Airlines

Vandaag de interne vlucht geboekt van Ha Noi naar Hue op 7 januari. De vlucht kostte 2.226.000 Dong (€ 85) voor ons tweeën incl. luchthavenbelasting.

maandag 16 november 2009

Rondreizen

Vandaag informatie aangevraagd bij ethnictravel in Ha Noi. Deze organisatie werd ons aangeraden door Ine een vriendin van Sylvia.
We zijn geïnteresseerd in 2 rondreizen. eerst 2 dagen Halong Bay aan het begin van de reis en 2 dagen door de Mekong Delta aan het einde van de reis.Informatie gekregen en we kregen het advies om niet naar Halong Bay te gaan maar naar Hai Tu Long Bay. We hebben de trips geboekt.

maandag 5 oktober 2009

Vliegreis

Op zondag 4 oktober de vliegreis geboekt. Op 2 januari vertrek naar Hanoi via Singapore. Op 22 januari vanuit Ho Chi Min stad (Saigon) via Singapore terug naar Schiphol. We vliegen met Singapore Airlines.

Zaterdag 02-01-10

Vertrek naar Schiphol. Rijk haalt ons op. Tijdens de rit begint het zachtjes te sneeuwen. Bij Schiphol aangekomen besluit rijk daarom ook gelijk terug te keren. Bij de balie van Singapore airlines onze bagage afgegeven en langs de Kmar het lounge gebied in. Eerst bij een koffietentje een espresso en cappuccino gehaald. Sylvia moest nog brieven posten (werk blijft doorgaan). Nog wat rondgeslenterd en daarna maar de G06 gegaan. Weer in de rij voor de zoveelste controle. Nu voor onze handbagage. Eerst rugzak door scanner en rotzooi in losse bak (portemonnee, riem, telefoon. Dan door poortje. “piep”. Resultaat: mijn schoenen moesten uit (Meidl bergschoenen), schoenen in bak door scanner ik op kousenvoeten door poortje. Schoenen aan, riem om, portemonnee in broekzak, rugzak om en de gate in. Ook de schoenen van Sylvia veroorzaken en alarm en ook zij moet op koesevoeten door het poortje.

Na 15 min mogen we het vliegtuig in. Na de spullen in de bakken gelegd te hebben installeren we ons in onze stoelen. Het vertrek stond gepland voor 10:40 maar dat wordt een uur later. Eerst moet het vliegtuig behandeld worden tegen ijsafzetting. Dmv een soort hoogwerker komt er een ventje over de vleugel tot bij het raam. Eindelijk naar de startbaan. Met Sylvia haat toestel een filmpje gemaakt van opstijgen in een besneeuwd landschap. Gelukkig hebben we een nieuwe 777 met een modern entertaimentsysteem. Je kan kiezen uit 200 films/docu’s etc die je zelf kan starten wanneer je dat wilt. Eerst gekeken naar een BBC docudrama over het nagespeelde leven op een victoriaanse boerderij van 1880 en daarna

Zondag 03-01-10

Singapore. We arriveren 45 min te laat door de vertraging op schiphol. We lopen F58 uit. Volgens mij vertrekken we van F60. Eerst naar de lounge voor bezoek winkels. We zoeken alletwee een Casio G-shock. Helaas. Je kan er wel een willekeurige Tag of kopen maar geen goedkoop klokje. We laten het bij een kop koffie bij Starbucks. Terug naar F60. Het inchecken is al begonnen. Rugzak door de scanner met losse zooi in bak. Sylvia kan doorlopen bij poortje. Mijn schoenen moeten weer uit. Sylvia kan met schoenen aan doorlopen. Bij de incheckbalie: wrong gate, sir. Het blijkt dat we aan het inchecken waren voor een vlucht naar Hi Chi Min Stad ipv Hanoi. Rotzooi weer omgehangen en de de terminal weer in. E11 is de goede gate. En we hebben nu nog 1 ½ uur wachttijd. Bij het begin van de E-pier is een ruimte met luie stoelen. Niets naast elkaar vrij en we nemen maar genoegen met een iets mindere kwaliteit wachtstoel. Nog steeds erg lekker zitten. Naast ons staat een internetzuil en ik maak gebruik van de tijd om een mailtje te sturen.

Uiteindelijke naar e goede gate. Rugzak in bak, zooi in bak en met schoenen aan door ppoortje. Geen alarm. Goed systeem. Sylvia wordt ondertussen met een handscanner gecontroleerd. Niet te vinden en we mogen door.

Aankomst in Hanoi. Klein vliegveld. Eerst langs IR scanner

Maandag 04-01-10

Hanoi

Dinsdag 05-01-10

Bai Tu Long Bay

Woensdag 06-01-10

Donderdag 07-01-10

Hue

vlucht 7 uur. Dus 5 uur op. Half zes in lobby. Taxichauffer ligt te slapen. Spullen in taxi en naar LH. Stad doet inkopen (oa bloemen ivm tet). Rit goed. Inchcken geen probleem. Veiligheidcheck in 1 keer goed water weg. In bar kakkerlak. In vliegtuig oude veiligheidsritueel. Na landen in hue vie trap en bus. S zag buskaartjes gekocht, bagage in bus en rit van 20 min voor gepland hotel stop, S naar binnen ik bagage. Kamer lekker ruim. Eersttukje gedaan naast hotel gelucht daarna langs de rivier gelopen op zoek naar oude tuinhuisjes. Viel erg tegen terug naar hotel. Ggeten in lunchtent. Kakkerlak en gekko spirit horse penis. Sprinrolls zelf rollen. Erg goed

Vrijdag 08-01-10

Vandaag citadel. Buiten hotel regen, regenjassen

Via poort citadel in op poort. Rechts langs pagode terug naar hoofdpoort. 4 kanonnen Naar binnen en verboden stad in. Geen foto. Gouden troon. Video op grootbeeld. Door tuin geslenterd. Druk met restauratie. Via bovenzijde poortgebouw citadel uit.

Lunch in vegatarisch restauant. Twee monniken.

Via brug naar markt. Alles te krijgen max 1 mtr looppad.

Buiten naar coop supermarkt. Fles wijn, kurkentrekker en bier. Terug hotel, s voetenmassage, en manicure. H geschiedenis hue.

Even slapen. 8.30 naar restaurant le carambol. Iets te toerist. Wel lekker sprinroll(8) en eend met limoen. Terug naar hotel. Ratten. Skype met hans, jaq en jan.

Zaterdag 09-01-10

Vanmorgen een hotel geboekt in Hoi An. Gaf wat gedoe. We konden alleen betalen via een Paypalaccount. Dat moest dus eerst op onze rekening worden aangemaakt. Daarna via de hotelbalie twee fietsen geregeld voor D20.000 per stuk. Eerst naar het treinstation gefietst. Er gaat geen directe trein naar Hoi An. We moeten met de trein naar Da Nang en dan met een bus door naar Hoi An. De treinreis van 100km kost D48.000 per person. We besluiten wat tempels en aanverwante gebouwen te gaan bekijken. Vanaf het staion de parfumrivier volgend gaan we op weg. Helaas hebben we alleen maar het anwb kaartje bij ons. Maar dat moet niet zo mielijk zijn. Bij een kruising van 2 belangrijke wegen ligt er rechts een brug. Wij de weg op. We komen niets tegen. Bij een stukje braakliggend terrein naar de rivier gereden. Links geen brug, rechts geen brug. We zijn te ver. We besluiten door te fietsen aangezien de route wel leuk is. Langzaam wordt de weg wat smaller en ineens kronkelt een kleine groene slang zich in veiligheid de berm in. Van het pad blijft niet meer over dan een een verhard stukje weg van 1 meter breed. Links en rechts staan huizen, liggen graafzerken, altaarhuisjes en bananenbomen. We rijden door een grote open valkte en de weg buigt naar links van de rivier af. Na een paar honderd meter worden we tegengehouden door een vietnamees in witte kledij. Zeer waarschinlijk een bruiloft. Hij vraagt ons binnen (als we het handgebaar juist vertalen). Na kort overleg besluiten we hier niet op in te gaan. De taalbarriere is te groot. We vervolgen onze weg. Bij een T-splitsing zijn we het snel eens. Naar links. Na 2 km blijkt dit de juiste gok te zijn. We komen weer bij de weg langs de rivier uit. We gaan rechts af richting Hue en letten extra op de straatnaambordeb. Na 2 km komen we bij de goede kruising. Alleeen zijn er 3 grote wegen ipv 4 en een klein paadje tussen wat huizen. We fitsen dit paadje in richting de rivier. Na 10 mtr staan we bij de rivier. Hier wasnooit een brug, is geen brug en zal vermoedelijk nooit een brug komen. %#^#kaart. We wimpelen de 2 booteigenaren af die ons wel naar de overkant willen brengen, keren onze fietsen en willen terug fietsen naar de krising. Op dat moment breekt mijn likertrapper af. Is van kunstof en is vermoedelijk door HCM zelf gebruikt. Trapper in mandje en verder klooien. Op de kruising gaan we de afslaande weg in. Gelukkig gaat de weg redelijk steil omhoog, is mijn trapper afgebroken, zakt mijn zadel steeds het frame in en is de versnellingsverhouding niet lekker.

Grafvelden

klooster

eettent. Bananenbladen met rijst. Springroll

Overbrug, supermarkt, 2 bier + 2 water en terug hotel

Zondag 10-01-10

Uit hotel. Met taxi naar station. Melding dat trein SE3 misschien om 14 uur komt ivm ongeluk in nvietnam (2 doden). Duits stel schiet ons aan en stel voor taxi te nemen naar hoi an. Vietnamees loopt mee naar taxiburo. Kosten $80 all in. Wordt omgerekend naar D. 1,5 mil. Laat het delen door 2 en betaal dat bedrag. Duitser geeft ook stapel bankbiljetten. Tassen bus en we vertrekken. Na 20 min duitser: ik hen 1,4 mil betaald. Chauffeur belt maar uiteraard weet chef van niets. Duitser besluit het er bij te laten zitten en we rijden door. Mooie tocht met schoemacher inhaalacties op bergritten. 30 km voor da nang stopt busje. Chauffeur gaat water halen. Motor is oververhit en giet water in radiateur en over motor. 5 min later zelfde. We gooien een halve fles van ons erin. Weer 10 reistijd. Chauffeur stopt bij restaurant en met extra veel water en 10 afkoeling gaan we verder. Da nang door en richting HA. Nog één maal water in motor en we zijn in HA. Chauffeur vraagt de weg en we zijn bij hotel. Ziet er mooi uit van buiten binnen niet mooi. Kamer heeft geen uitzicht en is somber. We gaan HA in. Mooie havenstad maar lijkt erg veel op volendam. Teveel (vs) toeristen. We lopen rond. Onvoorstelbaar veel kledingzaken.

Maandag 11-01-10

Ochtends rondgeslenterd in Hoi an. Japanse brug op foto wijkje erachter bekeken. Mooi boek van Hans Kemp te duur in nld kijken. Terug naar hotel en strandspullen gehaald. Buiten hotel fiets gehuurd. D 30.000 voor twee splinternieuwe fietsen. Rijdt geweldig. Tocht naar strand is relax. Bij stand man met fluit. Fietsen moeten verplicht gestald worden. Lopen laatste 100 mtr. Mooi breed strand, weinig mensen. Vietnamesen op plastic stoeltjes. Eerst op lakentje op zand. Gelijk de zee in. Watertemp is heerlijk. (24-25) Ipod en boekje.

Rond half een sylvia zoekt restaurant. We gaan eten sprinrolls, bord rijst en squid tigers eg lekker 640 ml. Na eten kunnen we op bedjes blijven liggen. Na 2 uur bedjes verschuiven. In schaduw best fris. Op 4 uur terug naar Hoi an op zoek naar restaurant uit gids red bridge. Bij zijstraat die op de naam lijkt naar links. Weg wordt slechter en kleiner. Één keer vragen en die kant op. Komen bij rivier en rijden richting HA. Erg mooie fietsroute maar geen red bridge. Via trap (gelukkig LW) komen we weer op zij straat. En vie hoofdstraat terug naar hotel. Fietsen terug gebracht en hotel in. Via www geen vlucht te boeken naar Nha Trang. Hotel in NT gemaild voor informatie.

vliegtuig naar Nha Trang geprobeerd te boeken. Vol. via Saigon duur en omslachtig. Nachtbus geboekd voor 270.000 pp. Jurken gehaald. Overhemd aan laten meten. Gegeten bij gaarkeuken op hoek bang Dang

lokaal bier smerig (Vieta). Tiger goed. Wordt gehaald aan overzijde samen met dalat wit. Rijst met varken (lekker) en rijstwafels met rund.

Via rivier naar citronella geslenterd voor pilsje en wijntje. Na afloop nog even op de japanse brug geweest.

Dinsdag 12-01-10

Genaaid in hotel. Hele dag regen. Tassen naar reisburo gebracht. Koffie bij cargo bar. Lakenzakken gekocht. 4 dubbel en 3 enkel voor $22. gegeten bij viet dung. Ivm regen rustig aan koffie bij Cargo bar. Mail naar paypal: antw geen restitutie. Mail naar boekingkantoor. Overhemd gehaald. Erg mooi. Maten van S en mij op laten schrijven met vertaling. Antw boekingkantoor: Hotel heeft geld.

Terug naar hotel. Manager erbij. Hoop tel verkeer en faxen: $52 terug. S boodschappen. Naar reisburo. S geeft engelse les. Genoeg thee. Bus ½ uur telaat. 3 rijen bedjes. Veel te krap. Geen ruimte voor bagage. Proppen in houder. Schoenen naast me op bedje. Na 2 uur harde regen proberen te slapen. Mogelijkheid tot wc. Erg goor. Slechte nachtrust. Benen opgetrokken of op linkerzij.

Woensdag 13-01-10

Wakker met nekpijn. Zijn in Nha Trang. Ontbijt bij tm brothers. H. zoekt hotels via www. S loopt hotels af. Bij terugkomst adviseert eigenaar tm een ander hotel. Met taxi naar hotel. Goede kamer. NT saai Langs boulevard gelopen en bij louisanna gelunched (sepia). Erg lekker. Decadente tent. Eigen brouwerij (aussie) Dark lager lekker. Tijdens lunch tropische stortbui van ½ uur. Terug naar hotel via coco diving. Ssi. Is te doen en maak afspraak voor duiken op donderdag. $40 voor 2 duiken. Ben erg hoog gebrevetteerd. Slapen ivm regen en busrit. ’s avonds naar 4 seizoenen. Niet echt goed. Aanbieding voor kreeft via strandverkoopster

Donderdag 14-01-10

Bij opstaan regen. Naar cocodiving. In bus naar haven. Op drakenboot 6 mtr breed en 25 mtr lang. Tijdens vaart kennis met vietnamees duikgids. Spullen passen (pak verkeerd om). Spullen in orde 12ltr kort 210 bar. Water in gids nieuwe automaat. Koraal goed weinig leven.

Na duik broodje banaan. Tweede duik. Eerst rustig daarna Murene, naaktslakken, schildpad en oktopus. Terug in zonnetje. Boot ramt collega.bus terug (13.00 uur). S heeft was weggebracht: vanmiddag klaar. Hotel daarna met s naar 4seizoenen voor lunch niet bijzonder. Op strand gelegen. Golven hoog niet gewommen. Naar louisanna voor gebak, koffie en wijn/bier. Terug hotel. Gegeten bij toko op hoek. Tiger meisje. Lekker eten (beef). Terug hotel: kleding niet klaar morgen

Vrijdag 15-01-10

645 uur kleding klaar.

busrit naar Da Lat. Erg mooi 36 km in 1,5 uur, wel rugpijn door kapotte stoel. Plantages met polytunnels. Steile helligen 10%. DL stuk rustiger geen aanklampers. In Nice dreams hotel $15 grote kamer. Goed hotel. Lunch: beefroletjes in Lot bladeren. Daarna vietnamese koffie in Tung. Straf bakkie. Koud. Tukje in hotel. Rondrit per minibus geboekt. Vanavond varkensvlees met rijst niet bijzonder. Mtb verhuur gevonden. 50.000/fiets (giant). Morgen andere zaak kijken.

Zaterdag 16-01-10

Rondrit

Goed ontbijt aan rivier/riool met eieren en pindakaas. 8.30 uur opgepikt met minibus langs 2 andere hotels om 2 duitsers en onze troll uit hoi an op te pikken. Eerst naar kwekerij. Rozen, orchideeen en lelies. Daarna naar koffieplantage. Arabican en robusta aan de struiken. Koffie bij tentje naast bruiloft. Zijdefabriek. Zijde coconnen in warm water en via opwindmachine op klossen. Krekel/schorpioenenboerderij met kikkervisjes. Rijstwijnfabriek. Waterfal met pagode. Borduurgallerie. Crazy house en kerk. Bij andere MTB zaak alleen mogelijkheden na boeking. Gegeten bij restaurant de la Postes. Erg goed. Europees met vietnamese invloeden. Beetje stil maar mooie inrichting

Zondag 17-01-10

MTB gehuurd bij Geckko tours. Geen kaart. Eerst rondje om meer en dan richting kabelbaan. Na helling af en gravelpad op naar boven. Ongeveer onder kabelbaan langs laaste huizen bos in. Eerst tegen prive eigendom toen pad naar beneden. Gelopen ivm kans op verwonding en slechte remmen. Uiteindelijk loopt pad dood op rivier. Naar boven geklommen en terug naar kabelbaan 10% helling . Is net 15 min dicht. We besluiten om te gaan eten in DL. Na afdaling gelijk een eettent. H via middenberm en S rijdt om. Mooi restauarnt met speenvarkentjes aan de grill. S met slade met aloevera en H met speenvarken. Op terras uitzicht op bussation. Opnieuw helling op en met kabelbaan naar overkant. Mooi uitzicht. Meditatieklooster. S alleen naar binnen ivm korte broek H Daarna op bank naar uitzicht zitten kijken en rondgelopen. Terug via kabelbaan. Fiets terug naar DL en bij de la post op terras koffie gedronken. Gebeld door Hans. ’s avonds bij long Hao gegeten. Voortredffelijk.

Maandag 18-01-10

Da lat – Saigon

Afscheid genomen van Nemo de canadees. Eerst met klein busje naar grote bus. Daar weer favoriete plek achterin. Helemaal voor mij. Eerste gedeelte van de rit erg slecht wegdek. Stop bij eethuis aan rivier. Bord rijst met vlees en groenten. Door naar saigon. In spits in Saigon. Via heven en eideloze rijen contaners en grondverzetmachine bedrijven naar eindhalte vlak bij markt. Met taxi naar Madame cuc. Hotel vol maar kamer aan andere kant van de straat. Mail naar etnic travel met adres. Rotzooi daar naar toe. Omgebouwde gang. Geen doucheslang. Gehorig en en airco doet het niet gelijk. H terug om paspoorten te halen en kamer uit. Prutser met doucheslang op gang. Syl gaat naar ander hotel zoeken. Ik in steeg. Aanspraak van 2 aussie en bang kind. Syl terug en spullen naar hotel An. $15/ nacht. Kamer is klein maar met douche. Eerst douchen dan eten zoeken. Lopen richting rivier en na wat omzwervingen tl tent. Eten is niet echt bijzonder. Springrolls wel lekker. Via een buitenmarkt langs TM Brother om mail te lezen. Etnic travel meldt 8.30 bij M. Cuc. Lopen naar terrasje en nemen 3 tigers en wijntje. Geen tigermeisje maar brauwhaus meisje. Constant vuurspuwers, (squid)verkopers. Terug naar hotel en slapen

Dinsdag 19-01-10

Mekong

Aangezien we agesproken hadden bij Mde Cuc en we geen ontbijt hadden H op zoek naar brood (gelukt) en beleg (niet gelukt, bananen te groen). Daarna op wacht bij mde Cuc om etnic travel op te wachteen om 8:20 suv met westerling (dld stephan) en gids. Het begint te regenen. Met auto naar hotel. S heeft afgereknt en we laden de auto. Via ochtensspits Saigon uit. Gids spreekt goed engels. Na 2 uur bij eerste boottocht. Naar floating market. Is stil op water ivm weer. Kopen bij bootje 2 annanassen. Één wordt schoongemaakt door gids en we eten hem op. Erg vers. Via een rivier naar oud frans buitenverblijf. Alles klopt. Schitterende tuin met bozai bomen, bouganville. Huis erg mooi ingericht. Achter huis boomgaard met vruchten en bleoem. Grote patio met gedekte tafel. Als eerste een vis tusen stokjes erchtop. Serveerster maakt er springrolls van met rijstpaier, ananans, komkommer en stukjes vis erg goed. Terug bij auto een tocht van 2 uur naar verblijfplaats. Gaan met pontje rivier over. Auto parkeert onder afdak. We moeten 300 mtr lopen. S neemt alleen rugzak. H neemt alles mee. Huis is kwekerij. Met 50 mtr via een tegelpad het gastenverblijf. Stephan in kamer met 3 bedden en wij in kamer met 4 bedden. Eerst klamboe opgehangen (roze) en terug naar huis. Naast huis is een patio met stoeltjes en hangmatten. Fietsen gaat niet door ivm regen en we drinken thee en lezen in hangmat. ’s avonds uitstekende maaltijd (vispotje, garnalen (ongeloofvelijk lekker) en gebakken vis. Bijna gekko in soep. Kokoskoekjes zijn werelds. En rond 10 uur naar bed.

Woensdag 20-01-10

Half acht wakker. Giet van de regen. Geen warme douche dus koud scheren en wassen. Spullen naar hoofdgebouw. Ontbijt patio. Eieren met brood. Niet fietsen. Boottocht in gevaar vanwege wind en regen. Toch boottocht. 40 mtr lopen. Veel plassen en modder. Boot nog niet bij steiger. Schuilen bij bakkerij. Links rijskast dan oven en keuken. Links matras op grond en tv. Gids gaat geschenk kopen voor familie. Boot is er. Klein bootje met zeil. Gaspedaal en sunny stuur. Mooie boottocht. Kanalen steeds smaller met modder en mangrove. Na 2 uur bij steiger. Aan land en via 500 mtr modderpad naar huis. Grote kamer met pilaren met paarlemoer inleg in houten panelen. Twee kasten en foto’s van overleden familieleden. Lamp kapot door vs bommen. Niemand spreekt engels. Eerst kinderen vermaakt met fototoestel. Twee tafels een vrouwen en een mannen tafel. Is traditie. S bij vrouwentafel Stephan en ik bij mannen tafel. Begint met toastronde met rijstwijn uit jerrycan. Glas half leeg en dan naar diegene met wie je toast. (2 * halve maan). 12 man aan tafel dus om 11 uur glazig. Daarna delicatesse: gefrituurde rups. Gelukkig met veel groente weggekauw. De rest was erg goed (behalve eendelever). Na uurtje vietnamesen lam speciaal de opa. Number one number one. Vietnamezen beginnen te zingen en ook wij moeten er aan geloven. Eerst vertaling via gids en dan met S tulpen uit asd. Valt goed. iets te kort. Stephan durft niet. Gids zingt ook. Goede stem. Om 1 uur vertrek maar kunnen niet via steiger (water gezakt). Vrouw via stam naar boot. Wij via plank en vasthouden door opa in de modder naar boot. Onder luifel door naar eigen boot. We varen weg en proberen de modder van onze sandalen af te spoelen. Terug naar huis en na kop thee terug naar suv en terug naar saigon. Aankomst midden in spits. Één grote chaos. Met suv naar hotel the spring. Duur maar wel goed. Eerst uitgebreid douchen. Syl maakt sandalen schoon met tandenborstel hotel. Net book heeft weer verbinding. Eten in tentje. Valt tegen. Zitten in zakenwijk. Geen goede eettenten. Terug naar hotel, foto’s gedaan, skypje met gideon, mailtjes naar tamara en yvonne en slapen

Donderdag 21-01-10

Saigon

Rustig wakker in hotel. Aan dagboek gewerkt. Om 11 uur naar beneden en andere kamer geboekt. Een suite voor de prijs van deluxe. Spullen verhuist. Grote kamer met enorme slaapkamer en luxe badkamer. Lekker. Daarna de stad in eerst naar Highlands. Een koffietent ala starbucks incl petjes. Daarna na het war remnants museum. Helaas net dicht dus eerst naar de markt. Hier ging syl los op tasjes, schaaltjes en een pak thee. Daarna terug via een eettentje met uitstekende kippensoep. Bij straatverkoper een hanenplumeau gekocht en op de foto gezet. Kaartje gekocht bij het museum. Twee verdiepingen propaganda. Wel erg indringende foto’s die duidelijk laten zien wat de franzen en vooral de amerikanen hebben uitgevreten. Bij de uitgang kan je zippo’s kopen met USMC inscriptie. Via highlands en Notre dame naar de rivier geslenterd. Even bij de haven naar boven staan kijken naar hetdakterras van hotel Majestic. Toen naar boven. Spectaculair uitzicht over de haven en tiger van de tap. Na 3 wijn/bier naar restaurant: vietnam house. Zeer westerse bediening, plavuizen vloer met moziek inleg, pianist etc. 2 * menu 1. ong 9 gerchtjes. Een van de betere maaltijden. Daarna naar hotel. ’s nacht nog de stoelen bevestigd.

Vrijdag 22-01-10

Om 9 uur opgestaan en alles opnieuw ingepakt. Past allemaal redeljk. H laat korte broek achter. Kruis gescheurd op boot mekong. Uitgeschekt en per taxi naar luchthaven. Erg kale bedoening. Wel een Illy koffietent. Korte vlucht (scheelt 1600 km met hanoi) naar Singapore. Daar moeten we helaas 6 uur wachten. Na korte winkelinspectie en aankoop van potje tigerbalsem weer naar de santuary op T2. Nu wel ligstoelen. S haalt koffie bij starbucks en H whoppers bij Burger King. Uiteindelijk via lightrail naar T3. Enorme winkelstraat met alleen merkwinkels. Via strenge controle maar de gate en vliegtuig in. Vlucht van 13 uur.

Zaterdag 23-01-10

Om 6.20 uur op Schiphol. Rommelige landing. Bij aanzetten van mobiel sms van jaq: ben onderweg

Paspoortcontrole gaat snel en koffers komen gelijk naar boven. Geen douanecontrole en we staan buiten. Eerst naar reclamezuil voor plaza. Daarna tel naar jaq en we ontmoeten elkaar op plaza. Jaq heeft onze winterjassen meegenomen. Stil op snelweg en 20 min bij S. eerst koffie en souvenirs uitgepakt. Daarna S wassen en afspraak kapper. H naar asd. Wassen en horloge gehaald. Even langs vader S en eten. Na eten gelijk naar bed op 19:30. Vanaf 3 uur wakker.